Griftbrug “1917”
De eerste paardentram in Utrecht werd in 1879 in gebruik genomen voor de verbinding met Zeist via de Biltstraat. In 1889 volgde een tweede lijn, die binnen de stad de Hoogelanden via de Oudegracht met het Ledig Erf verbond. In juni 1906 kwam de eerste elektrische tram in Utrecht te rijden en dat leidde een jaar later al tot opheffing van de paardentramlijnen in de stad, met uitzondering van de paardentram naar Vreeswijk die tot 1923 in bedrijf bleef. Op het hoogtepunt van de Utrechtse Tram Maatschappij waren er vijf elektrische tramlijnen in bedrijf. Eén van deze tramlijnen ging over de Griftbrug. De stroomtoevoer voor deze elektrische tram liep ter plaatse van de brug via bovenleidingmasten die in de constructie van de brugleuning waren opgenomen. Deze bovenleidingmasten zijn behouden en vormen één van de weinige herinneringen aan het oude tram verleden van de stad. Door de overgang naar busvervoer kwam er eind jaren dertig van de vorige eeuw een eind aan de tramexploitatie; de oudste tramlijn naar Zeist heeft het nog tot 2 mei 1949 uitgehouden. Op de hier afgebeelde foto uit het jaar 1925 komt de tram zojuist aanrijden om de bocht naar de Griftbrug te gaan nemen. Op deze foto zijn de bovenleidingportalen goed te zien.Dit bericht voorgelezen
Griftbrug “1917”