Voorgeschiedenis van dit pand In deze fietsenstalling hangen verschillende informatiepanelen die laten zien hoe dit gebouw vroeger werd gebruikt. Wat was er zoal voor nodig om een groot deel van Nederland te voorzien van telefonie en internet. Op de plek waar nu de bibliotheek zit, werkten vroeger veel telefonistes die telefoonlijnen doorverbonden naar de juiste […]
Typen telefooncentrales – fietsenstalling de Neude
Typen telefooncentrales In de loop der jaren is de capaciteit van de telefooncentrales steeds verder gegroeid. Ook waren er steeds minder mensen nodig voor de bediening en het onderhoud. Hierboven laten foto’s die ontwikkeling zien. In 1926 was er circa 1 telefoniste nodig om 100 klanten te bedienen. In 1960 was er 1 onderhoudsmonteur nodig per […]
Interlokale handcentrale
Interlokale handcentrale Na de voltooiing van het postkantoor werd in 1926 een handcentrale ingericht voor het telefoonverkeer met plaatsen buiten de stad Utrecht. Deze handcentrale lag op de tweede etage en werd bediend door telefonistes. Wie met iemand buiten Utrecht wilde bellen vroeg het gesprek aan bij de telefoniste, waarbij de plaats en het telefoonnummer […]
Verbindingstechniek oud en nieuw
Verbindingstechniek oud en nieuw In 1990 scheurde een vleugel van het gebouw deels af door het gewicht van de kabelpakketten die metersdik door het gebouw heen liepen. Zie de afbeelding links. Met de huidige glasvezeltechniek is de transmissiecapaciteit van de linker afbeelding meer dan vervangen door die van de rechterafbeelding. Dit voorbeeld geeft goed aan […]
Nieuwe verdeler – fietsenstalling oude postkantoor
Verdeler nieuw Rond 1990 zag de verdeler er heel anders uit. De functie bleef wel hetzelfde. Hier werden de kabels die naar de klanten gingen verbonden met de telefooncentrales en de internetapparatuur. De hoofverdeler stond achter de ramen van het gebouw aan de zijde van de Drakenburgstraat.
Telefooncentrale 2010
Telefooncentrale 2010 Op deze foto staat één van de vier telefooncentrales in het gebouw rond de eeuwwisseling. Met deze centrale werd het telefoonverkeer tussen andere centrales, ook van de andere telefoonaanbieders, verwerkt. De centrale was daarvoor opgenomen in het landelijke telefonie verkeersnet. Andere centrales in het gebouw verwerkten het telefoonverkeer van de binnenstad van Utrecht […]
iemand bellen
Iemand bellen? Als je vroeger iemand wilde bellen en je had geen telefoonnummer, dan kon je de nummerinformatiedienst 008 bellen. Je kreeg de telefonistes aan de lijn die je hielpen met het opzoeken van het nummer. In het carrousel archief boven de dames of in één van de boeken konden ze meestal het juiste telefoonnummer […]
Romance- fietsenstalling oude postkantoor
Romance Toen er in de jaren zestig van de vorige eeuw nog veel personeel in dit gebouw werkte kwamen daar ook romances uit voort. Mijn mooiste herinnering aan de Neude In 1960 werkte ik, Joop van Luijn, bij de montagedienst in de telefooncentrales op de Neude. Daar heb ik in datzelfde jaar mijn huidige vrouw […]
Pantserglas
Pantserglas Tot de jaren zeventig van de vorige eeuw was de enige maatregel om aanslagen op of sabotage van het telecommunicatienetwerk te voorkomen, slechts het op slot draaien van de voordeuren na sluitingstijd. Na de treinkapingen en gijzelingen, maar ook met de opkomst van terreurgroepen als de Bader Meinhof en RaRa groeide het besef dat […]
Marekerk
Marekerk Achthoekige kerk, als eerst voor de protestantse eredienst gebouwd tussen 1639 en 1649 door stadarchitect Arent van ’s-Gravensande. Het portaal aan de westzijde is in 1659 toegevoegd op aanwijzing van Jacob van Campen. Hij is de bouwmeester van onder meer het Paleis op de Dam. In het interieur bevindt zich een preekstoel uit 1649. Het […]